Wednesday, 28 December 2011

Tips Menempuh FINAL EXAM!

 


Memandangkan saya pun belajar seperti anda jadi semua tips ni adalah sekadar untuk menambahkan mana yang terkurang di dalam persediaan mengambil peperiksaan.


DEMAM EXAM?
Adakah anda rasa anda akan demam apabila hari exam menjelma?adakah batin anda sudah cukup tegar untuk masuk ke dewan peperiksaan?ataupun anda rasa kaki anda tiba- tiba bertukar menjadi kaki unta?Atau pun anda masih rasa terlalu banyak ilmu nak dicedok sampaikan semua nya menjadi kosong?


Dalam menghadapi peperiksaan, apa yang paling penting ialah pengurusan masa dan komitmen. Kenapa masa dan komitmen? Dalam kehidupan seorang pelajar, kalau setiap masa anda cuma dihabiskan tercongok depan tv, berMUKA BUKU je 24 jam ,berOMBAK RINDU di panggung wayang, buku entah ke mana, rasa-rasa nya adakah anda pelajar cemerlang gemilang dan terbilang tak? Atau temberang semata-mata.Tentulah yaaa tidak..!!!


Kalau boleh untuk sebulan sebelum peperiksaan mereka yang malas sila laa jadikan buku anda tu macam cinta sejati anda. Bukan apa, tak rugi pun anda bercinta dengan buku. Paling tak pun kalau rasa susah sangat nak bercinta dengan buku, anda bayangkan jer buku tu ibarat majalah Maskulin, FHM, Playboy ker? Kalau masih tak boleh nak masuk jugak dalam kepala, saya cadangkan anda amik jer mana-mana picture 18sx, hah tampal jer dalam setiap page buku tu. Tapi kena la tahu macam mana nak arrange antara gambar dengan apa yang kita nak dari buku tu. 
Konfem akan bace buku hari2 ni..
Hahahahahaa..

Ramai di antara kita selalu mendengar ungkapan ‘study smart’ bukan? ‘Smart ahh demo’.. heh! Smart disini ialah anda tak perlu nak perah otak sampai kepala botak. Apa yang anda perlu buat ialah sentiasa pastikan membuat  nota kecil. Lepas tu, selalu update nota tu dan faham apa yang ditulis.

Sebelum ke dewan peperiksaan jangan lupa bawa pen, kalkulator saintifik, dan yang penting sekali TOYOL. Anda seru jer sampai 10x, muncul la tu toyol. heh!

Tahukah anda 90% kejayaan golongan-golongan membawa TOYOL dalam peperiksaan bergantung kepada tempat duduk. So, cari port yang baik punya.

Port paling strategik kepada golongan percayakan TOYOL ini ialah dibahagian belakang tepi dinding. Tapi pasrah dan redha jerlaa sekiranya TOYOL anda tidak dapat membantu anda. 
Kalu membantu pon mungkin anda pulak yang tertangkap..hahahahha
Semoga tips2 ini membantu anda!


Risiko tanggung sendiri yea kalau anda ikut tips
yang saya berikan ini.

Selamat Ber Exam Semua !!!

Peace!
Heeeeeeeeeee..


3 comments:

i Pakcik Zharul said...

hehe budak nakal, nakal betul,
pakcik nak letak gambar sendiri lah camni ... teruja tengok kehenseman sendiri :)

#koya

Budak_NakaL said...

haha..kekoyaan kamu teserlah...hahhah

Siti Aziz said...

hahaha....nak exam tak perlu baca....tido je...



insyaAllah, sem depan ulang balik subjek yang ambik sem nie...kah3...


good luck yer junior!! ^_^V



:ombak rindu tak best mana pun...best bace novel2 nyer lagi...hu3....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...