Friday, 1 April 2011

Rahsia Lulus MEdSI

Sebelum saya terangkan dengan lebih lanjut, saya ingin nyatakan komponen yang terdapat dalam ujian MEdSI.
Komponen ujian MEdSI terbahagi kepada 4 bahagian utama iaitu :

  • PERSONALITI                 - (110 soalan)
  • MINAT KERJAYA            - (  60 soalan)
  • NILAI INTEGRITI           -  ( 70  soalan)
  • KECERDASAN EMOSI  -  ( 60  soalan)
                                      JUMLAH  - 300 SOALAN / JAM


Bagi membantu anda lulus dalam ujian MEdSi, calon2 mesti set dalam minda dan diri calon bahawa calon adalah seorang guru. Hal ini kerana ujian MedSi ini diadakan untuk menyaring calon2 yang selari dengan perwatakan guru yang sebenar. Terutamanya dalam menjawab uijian yang berkaitan Personaliti dan sebagainya.
Dalam menjawab soalan yang dikemukan, calon2 juga mesti berfikir dan bertindak secara profesional sebagai seorang guru.

Kriteria seseorang guru adalah mesti memiliki skala sosial yg tinggi. Ini kerana, ia memerlukan dirinya berinteraksi dengan orang lain dan menghindari aktiviti serta situasi realistik yg memerlukan dirinya berinteraksi dgn benda dan data, mggunakan kcekapan sosial dalam menyelesiakan masalah di tempat kerja dan suasana lain, menganggap diri mereka sebagai individu yg suka menolong org lain, memahami org lain dan memiliki kebolehan mengajar. Namun begitu, tret ini kurang kebolehan dalam bidang mekanikal dan sainstifik dan memberikan nilai yang tinggi terhadap aktiviti bercorak sosial.

Selain itu, bagi soalan yang mahukan anda menyatakan tahap persetujuan sama ada :
  1.   Sangat Tidak Setuju
  2.    Tidak Setuju
  3.    Setuju
  4.    Sangat Setuju,
calon2 mesti menjawab sama ada  Sangat Tidak Setuju @ Sangat Setuju sahaja. Hal ini kerana, dalam ujian MEdSi, min tertinggi akan dikira dalam proses pengiraan markah ujian.

Calon2 juga mesti tahu, soalan yang diberikan terbahagi kepada soalan berbentuk positif dan berbentuk negatif. Dan  ketegasan dalam menjawab sesuatu soalan sangat diperlukan.

Contoh soalan:

Soalan Positif :
Guru sepatutnya tidak boleh bercinta dengan pelajar.- Sangat Setuju.

Soalan Negatif :
Sesekali guru boleh pulang awal- Sangat Tidak Setuju

 CONTOH-CONTOH UJIAN MEdSI


PERSONALITI




MINAT KERJAYA





NILAI INTEGRITI



KECERDASAN EMOSI


Sebagai panduan bersama..Info diperoleh daripada Seminar Kerjaya Guru 2011~


29 comments:

auctions said...

medsi nie aper yer....

~syue~ said...

bagus2.. tq. sbg panduan nak amek medsi nanti.. :)

Anonymous said...

thank a lot...it help me to get ready..

admin said...

same2..smoga bejaye~

zana said...

guuuuddd

Tuan Urahara said...

terima kasih atas tip yang begitu berguna...kurang dah rasa neves...tq..

Muhammad Syafiq said...

bereh3..

Anonymous said...

lbh selesa berdampingan dgn org yg intelek brbndg dgn org praktikal ...
apakah jwpnnya ngtif ??
:))

mawar puteh said...

tengs for the information~
tapi.rse berdebar tu ttp ade ^^
sme2 lah berdoa dipermudahkan
good luck and all the best to all medsi candidates ^^

Erra said...

Salam...bahagian minat kerjaya tuh...nk pilih yg berkaitan dgn guru eh...jd berdasarkan cth diatas tuh...jawapan dia pa ek???....

Marte said...

Moga2 lulus la ujian medsi tu nti...Amin...

Muhammad Syafiq said...

*Lbh slesa bdampingan dgn org intelek bebanding org praktikal.
-Klu awak minta cikgu aliran sains atau khb jawab tidak..tp klu awak minta cikgu aliran sastera jwb ya..
bhagian kerjaya jwb ya apa yg awak minat..cuma utk melibatkan membantu org ke..ringkasnya melibatkan masyarakat awak wajib jawab ya..

Erra said...

Terima Kasih.

Anonymous said...

thankz 4 this information...
sgt membantu sy...

naddy nadz said...

terima kasih sgt2..bolehlah guna tips2 waktu jwb medsi sabtu ni..semoga berjaya pada yang lain2 juga.. :)

Muhammad Syafiq said...

bereh3..smoga sukses sume..

Cik Wani said...

thx 4 da info :)

nurul amirah jaimen said...

thankz 4 the info...
bleh ar wat persiapan t..=)

Anonymous said...

tengs a lot 4 the info...,mkin brtmbh ykin ntuk mnghadapi ujian medsi esok..huuhu..

M!zZ $uQh said...

panduan yg sangat b'guna..terima kasih kerana menyediakan nye.. ;)

atikamohdnor said...

alaaa . baru jumpa blog ni arini . medsi dah lepas tadi . :(

Anonymous said...

huhu.,xsngke aq smlm wat ujian medsi ekut tips2 nieh nmpak mcm brkesan aje..xsngke pla aq bdax sblh aq pown wat mcm aq maen ujung2 jer(STS n SS)..trkjot aq..tp.,aq confiuz skrg ape jwpn ntuk 'menjadi agen insuran'..aq wat 'suka'..betowl ker??n cbe bri xplen skit kat aq knpe??

Anonymous said...

ak rse jadi ejen insurans pon prlu jmpe org..
mybe kearah sosial gak kot..
ak pon wt cmtu gak..
tawakal jer..heee~

Muhammad Syafiq said...

Dpt jgk inteview akhrnye..heeee

@Syapik said...

Road to UPSI~

Anonymous said...

Kalau jwb setuju @ xsetuju ape kesan ny dri segi prmrkhn ye..?

长萍 said...

thank u so much for share this information .

riana bai said...

terima kasih

Syazwana adeek said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...