Wednesday, 18 May 2011

Halal Haram | Status Minuman RIBENA



Sebelum ni pasti kita banyak dengar pasal status minuman RIBENA . Ade yg cakap halal dan xkurang pula yg mgharamkannya.. Dan perkara ini sering di persoalkan dr dulu sampai sekarang . Menurut Tuan punye kilang Ribena di Birmingham(Glaxo-SmithKline), mereka dh sahkan terdapat kandungan alcohol dlm minuman tersebut. 
Namun, kita xperlu  bimbang kerana Ribena yg kita minum tu di kilangkan sendiri di Malaysia. Dan proses pengilangan yg dilakukan turut menepati piawaian yg ditetapkan. Status produk ini juga telah diperakui oleh JAKIM dan PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia) melalui emelnye...

 emel dari PPIM




Sijil Pengesahan HALAL

7 comments:

PUTERI NATASSIA said...

owh . okey thanxx for the info . .
putry before nie ade jugak buat entry pasal nihh . .still ragu2 . .but now dah tahu . :)

Muhammad Syafiq said...

ok2..sblm ni pon rgu3 gak..
pastu try emel sdiri kt PPIM..
lgpon pminum tegar RIBENA ni..heeee

Anonymous said...

wahh..bgus la jika begitu ...
alhamdulillah..
terima kaseh atas info ini..sgt2 berguna buat kita semua :)

~MiZz Atie ZieYa~ said...

tapi....xmenghayalkan pun klo minum...even saya bukan penggemar rebena..tapi tertnya2 gk...thks info menarik ;)

Anonymous said...

assalamualaikum. mf. bg saya jangan di minmun lah air ribena ni. kawan sy b'bahasa cina m'gatakan air ribena yg di buat di malaysia sama je rasa dgn kt london 2. JIKAM hanya keluar kan sijil, tp ada x buat pantauan kt kilang 2 setiap bulan atau tahun. b'hati2 lah kite umat islam ari ni, dunia penuh tipu muslihat. assalamualaikum.

sekadar membantu said...

salamualaikum..maaf kalau tersalah tegur tapi atas rasa sayang pada umat sesama islam sy juga rasa perlu utarakan hal ni..mana brand luar negara sememangnya masuk negara dikilangkan di negara kita semula..tapi bahan mentah tetap datang dari negara pengeluar..biasanya produk brand antarabangsa apapun macam 2..wallahualam..negara kita pun xda anggur yg mcm ribena nak buatkan

Anonymous said...

Nak mencelah sikit.
Tengok sijil JAKIM tu macam senarai blackcurrant saja..perisa asli, limau, tropika, sitrus pula macam mana?
Thanks.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...