Monday, 13 June 2011

Makanan Pelik Orang Yang Pelik-Pelik(18PL)

1.Tikus
Makanan orang-orang  Vietnam dan Taiwan  sebagai hidangan klasik dan dikatakan bahawa ia mempunyai khasiatnya yang tersendiri terutama untuk menguatkan tenaga batin dan merawat asthma.
31

2.Kopi Luwak(Kopi najis  Musang)
Ini bukan kopi biasa tau tapi  Kopi Luwak(Kopi najis  Musang) di Amerika Syarikat, terdapat kafe atau kedai yang menjual Kopi Luwak (Civet Coffee) dengan harga yang cukup mahal. Kopi dari najis Musang ini boleh mahal oooo  RM332 per 450 gram.gila……..Eiii… gelinyaaaa…..
31

3.Sup Hasma
Ini pula dari  ovari ( Tiub Fallopian katak jenis Wadam’. )sup ovari dipercayai dapat menghangatkan badan di musim sejuk dan mencantikkan kulit.macam2 jenis manusia didunia ini..
40
 

4.Balut
Bagi masyarakat Filipina, Balut adalah sejenis makanan yang diperbuat dari telur itik yang disenyawakan hingga mempunyai embrio yang hampir cukup sifat dan kemudiannya akan direbus untuk dimakan. Iskhh.. Kesian.. benda baru nak bernyawa tu. Boleh diorang buat makanan pulak. Iskhh..
5.Serangga
Tak payah nak pegi jauh-jauh kalau nak tengok.. Sebab hidangan ini cukup popular di negara Thailand dan dijadikan sebagai snek yang boleh didapati dengan mudah dan dijual di sekitar kaki lima atau pasar-pasar malam di sana. Antara serangga yang menjadi 'mangsa' termasuklah lipas, cengkerik, kumbang, labah-labah, belalang dan ntah apa-apa lagi. Cara penyediaan cukup mudah - serangga dicampur dengan sedikit garam & serbuk perasa seterusnya digoreng (lazimnya tanpa minyak).. Ada sapa-sapa yang berani cuba? Aku tak berani.. Huhu..


6.Semut
Ini adalah sejenis makanan yang diperbuat daripada larva semut besar yang boleh dijumpai di sekitar akar-akar tumbuhan dan daun berduri di sekitar Mexico. Masyarakat Mexico menganggap ia adalah sejenis makanan yang enak dan juga digelar sebagai kaviar serangga.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...