Monday, 5 September 2011

ROAD TO UPSI | Bermulanya episod sebagai Bakal Pendidik!

Pejam celik pejam celik, cuti sekolah,cuti raya dan sebagainya dah sampai ke penghujungnye..
Setelah sekian lama memegang status "Penganggur Terhormat" ,aku berjaya mengharungi fasa pertama dalam dunia perguruan.
Kelas ayat..hahaha

 Kepada bakal2 guru,
Ingatlah,
Mendidik itu tidak semudah MENCETAK,
bukan seperti mesin photostat..hari2 photostat bahan bg kat budak2.
Tetapi didikan itu "seni". Suatu didikan yang berkesan kepada seseorang, tidak semestinya 
akan turut berkesan buat seorang yang lain.

Kita sering dengar, antara cita-cita paling popular bagi kanak-kanak adalah ingin menjadi seorang guru. Mana tidaknya, golongan ini antara golongan yang awal muncul dalam hidup kanak-kanak selepas ibu bapa, Ultraman, Kamen Riders dan Naruto. Dan, ini juga menandakan betapa besarnya peranan golongan guru.

Sedarlah wahai bakal guru sekalian, peranan anda bukan kecil, kerana andalah yang bakal mencorak generasi akan datang.

Bukanlah bermakna ingin lepas tangan dan menyerahkan segala tanggungjawab kepada guru tetapi ingin menyedarkan bahawa tugas mereka bukanlah ringan seperti yang disangka. Mungkin ada yang nak jadi cikgu sebab boleh cuti lama macam budak sekolah. Tapi perkara tu xleh dinafikan. Aku pon same je..heeeeee

Namun,skop peranan guru tidak boleh dikecilkan kepada mereka yang bergelar guru secara formal. Realitinya, apa yang ada dalam kehidupan kita, adalah "guru", baik kepada kita atau kepada orang lain. Justeru, hakikatnya, setiap daripada kita adalah seorang GURU dan kita perlu memikul beban amanah untuk mendidik mereka yang ada di sekeliling kita.






6 comments:

zuneta said...

wah...selangkah kehadapan...cite2 nak jadi cikgu jgk...tapi dulu ambil dgree bukan pndidikan, jadi duk harap dpli @ kpli..tapi tak pernah lekat...pe2 pun...smoga berjaya ye...zu pulak...g USM...nak ikut tak??

@Syapik said...

o0o..gudlak jgk untuk kamo0o0..heee

cik kartun said...

waa..cita2 CK..
tu p0n klu brpluang smbung blajar lagi leps nie..huhu

LiNdA ZaiN said...

hye. juniorku...hehe. welcome 2 UPSI. dok mane? khar ke kz? ade pape masalah, sile le tanye kakak senior nie. ngee. =)

Siti Aziz said...

sapik..ket agi kena panggil cikgu sapik..kih3...amin....

Rawlins Ichigo Takashi Lutz said...

hallo....
singgah jap
jadi follower dah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...