Friday, 4 November 2011

ISMP | Terbelakah nasib kami nanti!

 
Assalamualaikum..Salam Suluh Budiman..
Bila berbicara Isu posting..ada je yang jadi xpuas hati. Ape tidaknya apabila kekosongan jawatan guru di sekolah di seluruh negara akan diisi oleh 7,000 guru lepasan GSTT. "Mengapa kekosongan tersebut diberikan kepada lepasanGSTT, adakah graduan ISMP tiada kelayakan sebenar untuk bergelar guru!
Graduan ISMP seolah-olah di anak tiri. Jika perkara niberlanjutan,
macam mane pula dengan nasib kami yang baru setahun jagung
dalam program ISMP ini.
Adakah nasib kami juga sama seperti itu?

Terbelakah nasib kami nanti?
 Ekoran daripada itu seluruh mahasiswa mengadakan piket 
menuntut HAK ! dan penyerahan memorandum tujuh tuntutan oleh Afiq Fikri(YDP) 
yang diserahkan kepada timbalan naib canselor, penyelidikan dan inovasi.
Antara tuntutan tersebut 

1. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR KERAJAAN MELALUI KEMENTERIAN PELAJARAN MEMBERI JAMINAN POSTING GRADUAN ISMP YANG TELAH DIBERI KEPADA GSTT DAN DPLI/KPLI.

2. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR KEMENTERIAN MENGELUARKAN UNJURAN PENEMPATAN YANG LEBIH TEPAT DAN TELUS AGAR PIHAK UNIVERSITI DAPAT MENYEDIAKAN JUMLAH GRADUAN YANG MENCUKUPI DAN TIDAK LEWAH.

3. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR KEMENTERIAN MEMBERI PENGIKTIRAFAN YANG LEBIH KEPADA PEMEGANG IJAZAH PENDIDIKAN BERBANDING YANG LAIN DALAM PROFESION KEGURUAN.

4. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR DIADAKAN BAJET KHAS UNTUK PENJAWATAN GURU BARU SERTA MEMPERKEMAS MEKANISME UNJURAN GURU BARU.

5. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR MENGHENTIKAN PENGAMBILAN GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH (GSTT) SEBAGAI GURU TETAP. GSTT SEHARUSNYA MENJADI SOKONGAN, BUKAN PILIHAN UTAMA ATAU PRIORITI. USAHA INI SECARA JELAS MENYUMBANG KEPADA MASALAH GURU TIDAK PROFESIONAL DAN TIDAK BERKUALITI.

6. KAMI MAHASISWA PENDIDIKAN MENUNTUT AGAR KEMENTERIAN TIDAK MENGAMBIL JALAN MUDAH UNTUK MENGURANGKAN MASALAH PENGANGGURAN DENGAN MENAWARKAN PELAN DPLI/KPLI KEPADA LEPASAN IJAZAH BUKAN PENDIDIKAN. USAHA INI DILIHAT SEBAGAI USAHA MEMBUNUH USAHA MELAHIRKAN GURU PROFESIONAL.
Namun pelbagai reaksi dari pelbagai sudut menafikan perjuangan kami.
Graduan UPSI manja melampau-lampau
Kami tidak mengecam mane2 pihak apatah lagi berpolitik disini.
Tapi Kami hanya nak HAK KAMI!

3 comments:

Ku Azhar said...

xbrni nk komen..mungkin rezeki dari Allah xsmpai lg kowt :)

Anonymous said...

ape la ke bangang btul korang ni..nak jd cikgu tp lembab x boleh pikir.. u all sedang mngikuti kursus..yang gstt br nk mngikuti kursus mcm u all..mcmana bdk2 nk pndai kalau bakal cikgu pon bangang..isk isk isk..yg gstt tu pon jgn jd bangang bodoh lembab kalau taun dpan pn ade intake baru..ape nk jd dgn org malaysia ni..emosi manjang...

Budak_NakaL said...

kalu ye pon bg la salam dulu..
Dh la gune'anonymous'..gunela name sebenar..
memangla dua2 ikuti kursus pendidikan.tp program ISMP di UPSI adalah 4TAHUN manakala GSTT hanya 1 TAHUN. Sungguh tidak wajar kalau graduan KPLI dan GSTT harus diutamakan.sedangkan ISMP diserap dengan jurusan tersebut dari awal lg sedangkan kerjaya guru bg GSTT atau KPLI adalah pilihan terakhir bila xdapat kerja dlm jurusan yg mereka ada. Kalau anda yang nak jadi guru,mengapa tak ambil jer bidang pendidikan? Sebab itulah pentingnya pilih betul-betul jurusan yang diinginkan bila masuk IPTA. Graduan ISMP memang layak untuk diberikan penempatan kerana mereka memang mengambil kursus-kursus persediaan sebagai seorang pendidik, dilatih untuk menjadi seorang pendidik dan belajar mengikut sukatan pelajaran yang betul. Kalau anda ambil jurusan arkitek dan tiba-tiba nak jadi cikgu sekolah, takkan nak ajar subjek arkitek? Sukatan pelajaran apa yang anda nak ajar kepada pelajar sekolah?..kalau anda tidak tahu pokok pangkal masalah ini..lebih baik anda berdiam diri..SILENT IS BETTER la der..dan satu lagi, pandangan anda sangat tidak relevan dgn masalah yg brlaku dan tak perlulah anda terlalu menuding jari kepada student upsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...